
Cliëntondersteuning Wmo is er voor mensen met een ziekte of beperking en ouderen die thuis wonen
Cliëntondersteuning Wmo is een recht van iedere inwoner.
Clientondersteuning Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) is er voor mensen met een ziekte of beperking. Maar ook voor ouderen die nog thuis wonen. Het is een wet waarbij gemeenten hulp en ondersteuning regelen voor haar inwoners. Met als doel: dat zij deel kunnen blijven nemen aan de maatschappij en zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis kunnen blijven wonen.
Iedere gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Daarom hebben ze met organisaties als Thuis in Clientondersteuning afspraken gemaakt over het bieden van onafhankelijke cliëntondersteuning aan wie dat nodig heeft. Dus in welke gemeente je ook woont: er is altijd een onafhankelijk cliëntondersteuner in de buurt waar je een beroep op kunt doen.
Wanneer Cliëntondersteuning Wmo
Cliëntondersteuning Wmo is er voor jou als je hulp nodig hebt bij gesprekken met je gemeente of zorgverlener. Of als je bijvoorbeeld advies nodig hebt over de inzet van zorg en ondersteuning. De cliëntondersteuners van Thuis in Clientondersteuning kunnen jou daar gratis bij helpen. Ze denken met je mee, geven informatie en advies, wijzen je de weg en bieden hulp.
Gemeenten waarmee wij afspraken hebben
Thuis in Cliëntondersteuning is op het gebied van Wmo werkzaam in de gemeenten Assen, De Fryske Marren, Súdwest Fryslân, Harlingen, Vlieland, Terschelling, Waadhoeke, Ooststellingwerf, Opsterland, Weststellingwerf, Deventer, Meppel en Zeewolde.
Staat jouw gemeente er niet tussen?
Vraag dan bij jouw eigen gemeente of je Thuis in Clientondersteuning alsnog mag inschakelen. Is dit niet mogelijk, neem dan een kijkje op onze pagina mantelzorgmakelaar.
Wlz-indicatie?
De landkaart laat zien in welke regio wij actief zijn voor Wlz-cliënten met een Wlz-indicatie. Ook kun je, door op de naam van de regio te klikken, zien bij welke gemeenten je clientondersteuning van ons kunt krijgen.
Met wat voor vragen over Wmo kun je bij ons terecht?
- Wat is een passende woonplek voor mijn dochter? En wat moeten we allemaal regelen zodat ze binnenkort naar deze plek kan verhuizen?
- Ik draag de zorg voor iemand in mijn gezin, maar die heeft steeds meer zorg nodig. Daarom hou ik geen tijd meer over voor mezelf. Kan ik extra of andere zorg krijgen?
- Door een ongeluk kan ik niet alles meer zelf doen. Hoe ga ik hiermee om. En wat kan ik doen om mijn dagelijkse leven makkelijker te maken?
- Wmo, Wlz, ZVW, PGB, ZIN: termen die ik (van de gemeente of een verwijzende instantie) gehoord heb. Maar wat betekent dit eigenlijk? Wat is op mij van toepassing en wie kan mij dit uitleggen?
- Hoe kan ik de begeleiding vinden die bij mij past? En wat moet ik doen om deze begeleiding op te starten?
- Mijn kind wordt binnenkort 18 jaar en heeft extra zorg nodig. Wat verandert er allemaal en wat moet ik regelen?
- We krijgen binnenkort een gesprek met de gemeente over ondersteuningsmogelijkheden. Hoe verloopt dit gesprek en hoe bereid ik mij hierop voor? En kan er een onafhankelijk persoon mee?
- Hoe regel ik mijn geldzaken? Ik vind het zo moeilijk om overzicht te houden en ben bang dat ik hierdoor in de financiële problemen kom.
- De zorg voor mijn moeder wordt te zwaar. Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van een Wlz-indicatie?
Wil je weten wat we voor jou of jouw gemeente kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op. We zijn telefonisch bereikbaar via 085 303 29 85 of vul het contactformulier in.